חוק שוויון הזדמנויות- איך ליצור תעסוקה מגוונת?

חוק שוויון ההזדמנויות הישראלי מעודד העסקת עובדים ממגזרים מוחלשים, אחד מהמגזרים הללו הם קהילת הלהט"ב. החוק לשוויון הזדמנויות נוסד בשנת בשנת 1988, הוא החל כחוק אחר שנועד לבחון את מעמד האישה, עם חקיקתו אסר החוק רק אפליה מחמת מין, נישואים או הורות, ובמהלך השנים נוספו עוד מאפיינים. כך למשל, בתיקון משנת 1992 נאסרה אפלייה מחמת נטייה מינית, ובשנת 1995 נאסרה אפליה מחמת לאום.

בתחילת 1995 נוסף לחוק סעיף 2א, האוסר על המעביד לדרוש מעובד או ממועמד לעבודה את פרטי הפרופיל הצבאי שלו, ואוסר על המעביד שימוש במידע זה אם הגיע לידיו.

בתיקון מס' 7 לחוק, משנת 2001, הורחב החוק גם בעבור מקבלי שירות מקבלן כוח אדם, כלומר גם ל"משתמש" בעבודה, שאינו המעביד, אסור להפלות.

על פי תיקון לחוק משנת 2006, הוקמה בשנת 2008 נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה כיחידה עצמאית במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ולימים במשרד הכלכלה. תפקידה של היחידה לאכוף את הוראות החוק וכן לאכוף הוראות בחוקים נוספים העוסקים בנושא.

מאז הקמת חוק הצליח לחולל כברת דרך ארוכה לקבלה ותמיכה נרחבת בקרב מעסיקים. בשנים האחרונות קהילת הלהט"ב מצליחה יותר בהשתלבות במקומות עבודה, אך הדרך עוד ארוכה עד שיושג שוויון מלא. מאמר זה ידון כיצד מעסיקים יכולים ליישם את חוק שוויון הזדמנויות וכיצד עסקים יכולים להפיק תועלת מהעסקה מגוונת. כמו כן, נחקור את הקשר בין תעסוקה מגוונת לקהילת הלהט"ב, כמו גם כיצד ליצור גיוון תעסוקתי במקום העבודה.

שיעור האבטלה בקהילה הגאה בישראל

מספר מחקרים חישבו את שיעור האבטלה בקהילה הגאה בישראל. על פי מחקר אחד שפרסם "הארץ", למעלה מ-50% מהגברים ההומואים הם מובטלים או חסרי תעסוקה בהשוואה לגברים סטרייטים שמחזיקים בשיעור של 30%. יתרה מכך, דו"ח אחר שנערך על ידי ה"ג'רוזלם פוסט" מצא כי 28% מהלסביות הישראליות הן מובטלות או חסרות תעסוקה לעומת 17% מהנשים הטרוסקסואליות. הנתונים הסטטיסטיים האלה מדאיגים כי הם מדגימים עד כמה אוכלוסיה מוחלשת זו צריכה ללכת לפני שתגיע לשוויון מלא מבחינת הזדמנויות לתעסוקה.

איך מעסיקים יכולים ליישם את חוק שוויון הזדמנויות?

על מנת שמעסיקים יעמדו בחוק שוויון ההזדמנויות, עליהם להבין תחילה במה הוא כרוך ומדוע הוא כה חשוב. חוק זה נוצר על מנת להבטיח שלכל הפרטים יהיה סיכוי שווה בעת הגשת מועמדות לעבודה ללא קשר לזהות המגדרית והנטייה המינית שלהם. מעסיקים חייבים גם לקחת בחשבון כל הטיה אפשרית כלפי קבוצות אלו במהלך תהליכי הגיוס ולשאוף לגיוון במקום העבודה במונחים של נהלי גיוס עובדים. הם צריכים גם להיות מודעים לכך שהצעת הטבות מיוחדות כגון ביטוח בריאות או לוח זמנים גמיש עשויה לעזור למשוך מועמדים מוסמכים יותר מהקהילות הללו, שאחרת עלולים להיות מוגבלים בשל גורמים אחרים שאינם בשליטתם.

מה עסקים מרוויחים עסקים בזכות תעסוקה מגוונת?

עסקים משיגים יתרונות רבים כאשר הם מגוונים את בסיס העובדים שלהם על ידי העסקת אנשים מרקע מגוון כולל אלה מקהילות מיעוטים כמו אוכלוסיית הלהט"ב. יתרונות אלה כוללים השגת גישה למערך מיומנויות, נקודות מבט וידע חדשים שיכולים לעזור לשפר את הפרודוקטיביות ולהוביל לפריצות דרך שלא היו אפשריות ללא נקודות מבט שונות בסביבת העבודה. יתר על כן, חברות וארגונים זוכים לנאמנות מצד לקוחות עקב יחסי ציבור חיוביים הקשורים לנראות של ארגונים מכילים שאכפת להם מכל סוגי העובדים ללא קשר לאוריינטציה או לסטטוס הזהות המגדרית שלהם.

הקשר בין תעסוקה מגוונת לקהילת הלהט"ב

הגיוון בכוח העבודה של הארגון תורם באופן משמעותי ליצירת סביבה שבה כולם מרגישים רצויים ללא קשר אם הם מזדהים כהטרוסקסואלים ,הומוסקסואלים, לסביות, טרנסג'נדרים.ות, ביסקסואליים וקווירים. דיון גלוי בסוגיות הקשורות להעדפה מינית וזהות מגדרית מספק פלטפורמה לחברי קהילה זו להבין טוב יותר את זכויותיהם ברמה הפרטנית ובמקביל מסייע ביצירת תרבות שבה אפליה על סמך אמונותיו אינה נסבלת בתוך החברה עצמה או חיצונית באמצעות אינטראקציות עם לקוחות או ספקים. חברות חייבות לשאוף ליצירת סביבה שבה חברים מרגישים מסוגלים ליצור קשרים וליצור מערכות יחסים עם עמיתים ללא שיפוטיות, ללא קשר אם מערכות יחסים אלו הן אישיות או מקצועיות הקשורות ישירות למשימות העבודה העומדות על הפרק.

כיצד ליצור גיוון תעסוקתי בעסק

ניתן להשיג גיוון תעסוקתי על ידי שימוש באסטרטגיות שונות כגון הרחבת שיטות הגיוס מחוץ למקורות המסורתיים לרבות ירידי תעסוקה וקמפוסים באוניברסיטאות; הגדלת תוכניות חונכות פנימיות; מתן תמריצים אטרקטיביים כמו חתימה על בונוסים; ניצול מסעות פרסום ממוקדים המיועדים לאוכלוסיות מיוצגות באופן מסורתי; מתן הזדמנויות הכשרה מיוחדות המיועדות לפיתוח מיומנויות לתפקידים ספציפיים; יישום מדיניות המגנה מפני אפליה; ושיתוף פעולה עם יועצים חיצוניים המתמחים ביוזמות גיוון המותאמות במיוחד לעסקים.

איך פרסום משרות בג'וב פרנדלי יכול לעזור לכם לשמור על החוק?

Job Friendly מציעה למעסיקים פלטפורמה ייחודית שבה הם יכולים לפרסם בקלות משרות פתוחות ובו זמנית להבטיח עמידה בחוקים החלים כגון חוק שוויון הזדמנויות של ישראל, אשר מעודד באופן פעיל גיוון בקרב אוכלוסיית כוח העבודה שלה, במיוחד בכל הנוגע לקבוצות מיעוט שאינן מיוצגות באופן מסורתי כמו אלה המשתייכות לקהילת הלהט"ב. . מעסיקים המחפשים כישרונות מוסמכים צריכים לשקול לנצל את מלוא היתרונות של פלטפורמה זו תוך כדי יצירת סביבת עבודה אשר תאפשר את הטמעות חברי קהילת הלהט"ב כעובדים בבית העסק.
פעולות אלו לא רק עוזרת לקדם שוויון חברתי באמצעות שיטות גיוס שוויוניות, אלא גם עוזרת לעסקים לקצור יתרונות רבים הקשורים בכך שעובדים מגוונים עובדים יחד בין כותלי החברה שלהם המובילים אותם בסופו של דבר להצלחה!

אז מוכנים להתחיל ולייצר שינוי? אם כן, מוזמנים לפרסם משרות אצלנו באתר או ליצור איתנו קשר ולקבל עוד פרטים נוספים.

  • שתף את הפוסט