אוכלוסיות בסיכון והקשר שלהם לקהילה הגאה

אוכלוסיות בסיכון והקשר שלהם לקהילה הגאה

מבוא:

הקהילה הגאה, או קהילת הלהט"ב, היא קהילה מגוונת וצבעונית שכוללת בתוכה אנשים רבים שמזדהים עם שונות מינית או שונות בזהות המגדרית שלהם, ומזדהים עם הרעיון של גאווה בשוני שלהם. הקהילה הגאה יחסית משתלבת בחברה המודרנית, אך גם בתוכה ישנם גם כאלו שנמצאים בסיכון חברתי ואישי.הן בגלל היותם בקהילה הגאה והן סיכון כפול, במאמר זה, נסקור את הקהילה הגאה, נחקור את הבעיות שנמצאות בתוכה, ונבחן את הקשר בין הקהילה הגאה ואוכלוסיות בסיכון.

הקהילה הגאה:

הקהילה הגאה היא קהילה שמבוססת על זהות מינית ומגדרית, והיא כוללת אנשים ממגוון רחב של רקעים תרבותיים, חברתיים וגילאים. היא מכלילה קשת של נשיות, גבריות, בני זוג חד מיניים, טרנסג'נדרים, אינטרסקסואלים ועוד. המונח "להט"ב" (לסביות,הומאים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים)  הוא תיאור המשמש כיום בספרות המקצועית כדי לכלול את כלל הקהילה הגאה, אבל עדיין לא מציג את כל האנשים הנמצאים בה. .

הרעיון המאחד של הקהילה הגאה הוא קיום אותנטי עם הזהות המינית והמגדרית שלנו, אבל מעבר לרעיון הזה מדובר באוכלוסיה מאוד מגוונת ויש בה אנשים שנמצאים במקום חיובי יותר ואנשים במצבים חברתיים ואישיים מורכבים ובסיכון. לאנשים אלו עשויות להיות תחושות של בדידות מוגברת, דיכאון, חרדה , מחסור כלכלי, מחסור במקומות תומכים, ועוד.

אוכלוסיות בסיכון:

אוכלוסיות בסיכון הן קבוצות אנשים שנמצאות בסיכון חברתי ואישי הסיבות מגוונות, וכוללות בפרט קבוצות אוכלוסיות מוחרמות, אנשים  בעלי מאפיין אתני-תרבותי שונה מרוב האוכלוסיה למשל: יהודים ברוב העולם או תרבות הרומנוב הצוענים ברוב אירופה. אנשים חסרי בית, צעירים שנזרקו לרחוב, אוכלוסיות במצב סוציו אקנומי נמוך, מכורים ועוד. הסיכון החברתי יכול לכלול אי-שוויון כלפי מינים ולפי זהות מגדרית, דיכוי כלפי מיניים שונים, או אפילו אלימות חברתית.

אוכלוסיות בסיכון נתקלות באתגרים רבים, ובמקרים רבים הן מתמודדות עם הפרדה ממשפחה או מחברים, אי-שוויון בהכנסה והשגת משאבים, דיכוי חברתי ותחושות של ייאוש ובדידות. כל אוכלסיה בסיכון נתקלת באתגרים משלה, תוך שהיא חייבת להתמודד עם סיכונים אישיים וחברתיים ייחודיים לה.

הקשר בין הקהילה הגאה לאוכלוסיות בסיכון:

הקשר בין הקהילה הגאה ואוכלוסיות בסיכון הוא חשוב ומרתק. חלק מאוכלוסיות הסיכון מגוונת ועלול להיות מצב של אף סיכון כפול בתור להט"ב. כמו כן, חלק מאוכלוסיות הסיכון נגרמות על ידי מעגלים של אלימות, סטיגמות, דיכוי מהחברה או ממשפחותיהם וחלק מביאים את אוכלוסיות הסיכון למעגלים נוספים כאלו.

מחקרים רבים מראים על הקשר בין הקהילה הגאה ואוכלוסיות בסיכון.
לדוגמה, מחקר שפורסם במגזין "סקסואליות וטיפול קליני" מצא כי אנשים בקהילה הגאה נפגעים בצורה יותר נרחבת מאנשים מאוכלוסיות דומות בעלי אותו גיל ומגדר. המחקר מעמיק על המרכיבים החברתיים והפסיכולוגיים אשר משפיעים על אנשים ומשווה את האמצעים שבהם הקהילה הגאה יכולה להיחשב לאוכלוסיה בסיכון.

אוכלוסיות בקהילה הגאה שיותר בסיכון:

  • אוכלוסיית צעירים: נוער המזהה את עצמו כ-LGBT+ נמצא בסיכון מוגבר לאובדן תמיכת המשפחה מהחברה, להגבלות מבית ולכן לבעיות בבניית הזהות המגדרית והמינית בצורה בריאה.
  • אוכלוסיית החיילים: לאנשים מהקהילה הגאה המשרתים בצבא קיים סיכון מוגבר כאשר הם נתקלים באי-הבנה ובסטיגמה מצד חברי צוות ומפקדים, לעיתים קרובות תקופת השירות היא במקום מבודד וחסר נגישות גם לתמיכה והחיילים עשוים להגיע להתקל וגם במצבי קיצון של אלימות מינית ופיזית.
  • אוכלוסיית גיל הזהב: קבוצה זו מתמודדת עם בעיות של סיכון כפול גילם המופלג בשילוב עם נטתיים המגדרית והמינית השונה מרוב החברה עלול להביא אותם למצבי קושי מול  רפורמות רפואיות וכלכליות, ואי-הבנה מצד החברה הרחבה עשויה להביא אותם לתחושת חוסר שייכות ובידוד.

 

איך אוכלוסיות הלטה"ב מתמודדת כאוכלוסיה בסיכון?

ישנם אנשים בקהילה הגאה שנמצאים בסיכון מכיוון משפחותם או חבריהם, וזה יכול להביא לתחושות של בדידות מוגברת. הקהילה הגאה מנסה לספק מעגלי תמיכה חברתית , הסברתית וקהילתית , כמו מרכזי התמיכה העירונית למשל: "המרכז הגאה" ,"בית הקהילות" , "המרכז הטרנסי", ארגונים חברתיים כמו : "איגי" -לבני נוער, "חושן"- להסברה, "האגודה"- לזכויות להטב בכללי, ופרויקט גילה- עבור טרנסים. וכמובן עסקים בעלי בסיס חברתי גבוהה הבאים לתת שירות בשביל ולמען הקהילה כמו למשל job-friendly המציעה חיפושי עבודה בטוחים (נעים להכיר)

 

מסקנה וסיכום:

הקשר בין הקהילה הגאה ואוכלוסיות בסיכון הוא חשוב ומורכב. הקהילה הגאה נתקלת בסיכונים חברתיים ואישיים, אך חברי הקהילה ורשויות רבות פועלות לסייע להם להתמודד ולשפר את איכות החיים שלהם. מציאות עבודה והשתייכות לשוק העבודה היא חלק חשוב מהתהליך הזה, והיא מסייעת לחברי הקהילה הגאה להביא את תרומתם הייחודית לחברה ולשפר את הטיב החברתי הכולל. חשוב לזכור שכל אחד מאיתנו, יכול לשמש כגורם לשינוי חיובי ותמיכה בקהילה אנו בג'וב פרנדלי כאן כדי שתוכלו לקבל את התמיכה שאתם צריכים כדי למצוא עבודה מתאימה ובמקום חברתי בטוח.

  • שתף את הפוסט